"Αισχυλου Ικετιδες"

Υπαίθριο Δρώμενο

Θεατρικό Σεμινάριο Υποκριτικής σε μορφή τελετουργικού Δρώμενου για 4 υπαίθριες συναντήσεις, στο Πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, με συνοδεία κρουστών από τον μουσικοσυνθέτη Φίλιππο Περιστέρη.

Η επαφή  με τη φύση,τον καθαρό αέρα,   μας φέρει σε μια αρμονική συνύπαρξη αρχικά με τον πυρήνα μας, και μετά με τους άλλους.  Ζούμε καθημερινά από το Μάρτιο πρωτοφανείς συνθήκες ψυχικού και σωματικού εγκλεισμού. Ο φόβος, η ανησυχία, η ανασφάλεια μας κλειδώνει κάθε στιγμή.

Το υπαίθριο δρώμενο σε ένα υγιές κ αγνό περιβάλλον,θα μετατρέψει τους συμμετέχοντες σε μια “φυλή”, σε μια κοινότητα,  από το “εγώ” στο “εμείς “. Στις Ικέτιδες του Αισχύλου, οι συμμετέχοντες θα γευτούν μια συλλογική συγκινησιακή εμπειρία, μια επανασύνδεση με κομμάτια της δικιάς τους ατόφιας φύσης

Εισηγήτρια
Βάσια Βασιλείου

ΔΡΩΜΕΝΟΝ :

Η ελληνική λέξη για την τελετή είναι  Δ ρ ώ μ έ ν ο ν. Η λέξη πρόηλθε από το απλό γεγονός ότι οι τελετές ήταν πράγματα που γίνονταν,  όπως πχ οι μιμητικοί χοροί . Η λέξη για την θεατρική παράσταση Δράμα, είναι συγγενής με τη λέξη  για την τελετή, Δρώμενον. Δράμα σημαίνει επίσης “ κάτι που έγινε”, γεγονός που γλωσσικά αποδεικνύει τη σύνδεση μεταξύ τέχνης και τελετουργίας. Αν στο δρώμενο, υπάρχει ένας κοινός συγκινησιακός παράγοντας,  και παράλληλα ο χορός και το στοιχείο του ήχου και του ρυθμού , πραγματοποιούν έναν κοινό παλμό,τότε έχουμε ένα είδος τελετουργικής γέφυρας ανάμεσα στο τρίπτυχο ( σώμα, ανάσα, ήχος ) και της αναπαράστασης. Για τον σύγχρονο άνθρωπο ο κόσμος φαίνεται να χωρίζεται σε δυο μισά. Από τη μια είναι ο εαυτός τους, και από την άλλη όλα τα υπόλοιπα. Η τελετή, έτσι όπως θα την προσεγγίσουμε εδώ, εστιάζει στο συλλογικό βίωμα, από το οποίο ο άνθρωπος είναι απομακρυσμένος, και αυτό θα το πράξουμε μέσα από το πρώτο θέατρο: τις Ικέτιδες του Αισχύλου 

ΠΑΝΤΟΜΙΜΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ:

 Ο πρωτόγονος άνθρωπος έγινε αντικείμενο μελέτης των ανθρωπολόγων που θεωρούν πως η συμπεριφορά μας , βασίζεται σε συγγενή ένστικτα με τα δικά του, οπότε κατανοώντας τη συμπεριφορά του, ίσως κατανοήσουμε και καλύτερα τη δική μας. Ο χορός για τον πρωτόγονο άνθρωπο δεν ήταν απλά μια μορφή ψυχαγωγίας.Όταν θέλει ήλιο, αέρα, βροχή,χορεύει ένα χορό του ήλιου, του αέρα , της βροχής. Τι κάνει  δηλαδή? Κινεί την επιθυμία του, μιμούμενος το στοιχείο που επιθυμεί. Το σώμα του υπακούει στην πιο δυνατή παρόρμηση. Δεν προσεύχεται, δε περιμένει. Πράττει. Και πράττει συλλογικά.Οταν γεράσει, και παύει πια να χορεύει, σταματάει να υπάρχει.

 Ο συλλογικός χορός έχει κινητήριο παράγοντα του την έκφραση της συγκίνησης. Συγκίνηση μπορεί να εκφραστεί από μια κραυγή ή ένα ουρλιαχτό, αυτό δε σημαίνει ότι αυτό θα βαπτιστεί τέχνη, ή τελετουργία.Όμως οι παρατεταμένες συλλογικές κραυγές ή ουρλιαχτά, μπορούν με κοινή ανάσα, ρυθμό, κίνηση, να αναπτύξουν και να μεταφέρουν προς τα έξω τον παλμό μιας τελετουργίας.Ίσως. Αρκεί να προσθέσουμε το στοιχείο της μίμησης, με την αναπαραγωγή της σκέψης που μας δημιουργεί τη συγκίνηση.Άνευ εμπειρίας.Συνήθως οι άνθρωποι ζούμε βάσει των εμπειριών μας. Στο Δρώμενον θα προσεγγίσουμε την εμπειρία της παρούσας στιγμής, με ότι αυτή θα φέρει..

 ΗΧΟΣ:

 Ο ήχος που παράγουμε, είναι ικανός να δονεί όχι μόνο τις φωνητικές μας χορδές, αλλά και ολόκληρο το σώμα μας. Ο ήχος στο παρόν σεμινάριο , παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Έχω τη χαρά και τη τιμή, να έχω δίπλα μου έναν πολύ καλό μου συνεργάτη και συνοδοιπόρο στη τέχνη, τον μουσικό και συνθέτη Φίλιππο Περιστέρη ο οποίος θα συνεισφέρει σημαντικά στον Ήχο με πολλαπλούς τρόπους . Θα χρησιμοποιήσει κρουστά διαφόρων ειδών και ήχων, και παράλληλα με την παραγωγή των ήχων του χορού, των συμμετεχόντων δηλαδή, θα αφεθούμε και στους ήχους των άλλων και της φύσης, αφού οι συναντήσεις μας , θα πραγματοποιηθούν σε υπαίθριο χώρο.

 ΑΙΣΧΥΛΟΥ ΙΚΕΤΙΔΕΣ:

 Το  πρώτο θέατρο, 490 π.χ.

 Θεατρικές ψυχαγωγίες δεν αποκλείεται να υπήρχαν και εκατοντάδες χρόνια πριν από αυτή τη χρονολογία.Είναι πιθανόν πως ο Αισχύλος και άλλοι δραματουργοί της Ελλάδας να χρωστάνε το περιεχόμενο και τη μορφή των έργων τους στην Αρχαία Αίγυπτο.Οι τραγωδίες του Αισχύλου και των άλλων δραματουργών φαίνεται να ξεπήδησαν από τον Διθύραμβο, χορικό τραγούδι προς τιμήν του Διονύσου. Αφού λοιπόν είναι το πρώτο έργο μετά τους μιμητικούς χορούς του Διθυράμβου, αναπόφευκτα θα εμπεριέχει μέσα του τον απόηχο της τελετουργίας, εξού και ο Χορός, όπως δείχνουν καθαρά οι Ικέτιδες ,είναι ο αρχικός πυρήνας της τραγωδίας, είναι ουσιαστικά ο πρωταγωνιστής. Το δράμα εδώ βρίσκεται ακόμη σε μια μετάβαση.Αυτό θα ερευνήσουμε στο παρόν σεμινάριο με ένα χορικό από το έργο, όπου θα σταλεί στους συμμετέχοντες του σεμιναρίου.

 Πλοκή :

 Ο Δαναός, αδελφός του Αιγύπτου, καταφθάνει στην πατρίδα της Ιούς , το Αργος, μαζί με τις 50  θυγατέρες του. Τα δυο αδέλφια κατάγονταν από την ένωση του Δια με την πολύπαθη Ιώ.Οι 50 γιου του Αιγύπτου, προτείνανε γάμο στις 50 θυγατέρες του Δαναού, και ύστερα τις φοβερίσανε πως θα τις πάρουνε με το ζόρι.Οι Δαναΐδες τρομαγμένες μπαρκάρανε στα καράβια να γυρέψουν προστασία από τον βασιλιά του Άργους τον Πελασγό.

Λίγα λόγια για τον Φίλιππο Περιστέρη:

Γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από την Κέρκυρα. Είναι Διδάκτωρ φιλοσοφίας του Ε.Μ.Π. (Σ.Ε.Μ.Φ.Ε., τομέας Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου), μεταπτυχιακός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Σχολή Αρχιτεκτόνων) και πτυχιούχος της σχολής “Ανθρωπιστικών Σπουδών” του Ε.Α.Π. Επίσης είναι διπλωματούχος κλασικής σύνθεσης και πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών μετά τις σπουδές πιάνου και ακορντεόν καθώς επίσης και Σύνθεσης για το θέατρο και τον κινηματογράφο (“Ωδείο Φίλιππος Νάκας”, “Εθνικό Ωδείο”, “Απολλώνιο Ωδείο” και “South Eastern College”).

 Έχει τιμηθεί με τα βραβεία: Βραβείο καλύτερης μουσικής για το θέατρο (Φεστιβάλ Διστόμου, 2019), Βραβείο μουσικής για το θέατρο (Unesco, 2015), 4 πρώτα Πανελλήνια βραβεία στους διαγωνισμούς “Makemusic Contest” και “1ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό Μουσικής Δημιουργίας – Music Powered by Technology” και με τιμητική διάκριση από την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών για μελοποιήσεις ποίησης. Έχει γράψει συμφωνική μουσική για μικρά και μεγάλα ορχηστρικά σύνολα καθώς και μουσική δωματίου. Έχει συνθέσει μουσική για περίπου 65 θεατρικές παραστάσεις (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Εθνικό Θέατρο, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., ελεύθερα θέατρα, Τρίτο Πρόγραμμα), 20 ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, ντοκυμαντέρ, μουσική για εικαστικές εκθέσεις και ποιητικές συλλογές ενώ έχει στο ενεργητικό του πάνω από 140 κυκλοφορημένα τραγούδια.

 Τo 2017-18 δίδαξε το μάθημα της Φιλοσοφίας της μουσικής στο μεταπτυχιακό του Ι.Φ.Ε.Τ (Μ.Ι.Θ.Ε). Επίσης διδάσκει ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση, καθώς και σύνθεση για μουσική στο θέατρο και τον κινηματογράφο, έχει δώσει σειρές διαλέξεων και επικουρικής διδασκαλία στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Ε.Κ.Π.Α. (Τμήμα μουσικών σπουδών και τμήμα θεατρολογίας), κ.ά. Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικές και διεθνείς επιστημονικές εκδόσεις ενώ έχει στο ενεργητικό του και δύο βιβλία με τίτλο: “Το μαύρο αλφαβητάρι της μουσικής”, 2016, εκδ. “Κουίντα” και “Λόγια σε αχνό πορτοκαλί”, 2017, εκδ. Δρόμων, ενώ επίκειται μια ακόμη σειρά εκδόσεων σχετικά με τη μουσική στο θέατρο και τον κινηματογράφο και τη φιλοσοφία της μουσικής 

 Mail philper_2000@yahoo.com

Web address: www.peristeris.com.ar

Facebook: https://www.facebook.com/philippos.peristeris

 Εναρξη Σεμιναρίου :

ΑΝΑΒΟΛΗ ΛΟΓΩ COVID19

Λήξη Σεμιναρίου :

—————–

Ωρες : 3:00-5:30μμ

Συνολική Διάρκεια Σεμιναρίου :

10 ώρες

Συνολικό Κόστος :

60 ευρώ

Τοποθεσία :

Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνος, Μοναστηρίου 138-140 ( η συνάντηση θα γίνεται στην είσοδο του πάρκου )

 

 

Φωτογραφίες Βίντεο Θεατρικού Σεμιναρίου